Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Share on pinterest
Από την επίσκεψή μου στην Ιερουσαλήμ

Via Dolorosa – Η Οδός Του Μαρτυρίου

Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα. Σήμερα όλα θλίβονται και τα βουνά λυπούνται.

Σήμερα είναι Μεγάλη Παρασκευή. Βρίσκομαι στη Γερμανία. Το βράδυ θα πάω στον Επιτάφιο. Ψάχνοντας στον υπολογιστή μου, βρήκα μερικές παλιές φωτογραφίες όπου πριν πολλά πολλά χρόνια είχα την τύχη να επισκεφθώ με τους γονείς μου και τον αδερφό μου τα Ιεροσόλυμα και να περπατήσω την Via Dolorosa, τον Δρόμο του Μαρτυρίου. Πρέπει να ήμουν 20 χρονων. Ετσι μπήκα στο Google Earth για να ξαναθυμηθώ εκείνα τα μονοπάτια κι αποφάσισα να σας τα γνωρίσω.

Η Ιερουσαλήμ, η πρωτεύουσα της Παλαιστίνης (ναι, ξέρω τι λέτε, ότι είναι πόλη του Ισραήλ, αλλά όταν εγώ πήγα, ήταν η πρωτεύουσα της Παλαιστίνης κι έτσι είναι στην καρδιά μου) είναι μια πόλη μαγική. Το ιστορικό κέντρο, ενώ αποτελεί για ένα από τα τουριστικότερα μέρη της Γης και σημείο συνάντησης τριών μεγάλων θρησκειών και πολλών δογμάτων, σου προξενεί εντύπωση πως τόσοι λαοί και τόσες θρησκείες συζούν και συνυπάρχουν.

Τα τείχη της Πόλης, το Τείχος των Δακρύων στο οποίο προσεύχονται οι Εβραίοι, τα περίτεχνα μουσουλμανικά τεμένη με τα αραβουργήματα και οι χριστιανικές μας εκκλησίες και μοναστήρια είναι από άποψη περιήγησης συναρπαστικά.

Ομως, τι ιερό δέος που νοιώθει κανείς κινούμενος στην Οδό του Μαρτυρίου του Χριστού μας είναι συγκλονιστικό. Λένε πως η διαδρομή είναι βασισμένη κυρίως στην από στόμα σε στόμα παράδοση και όχι τόσο στα αρχαιολογικά ευρήματα αλλά όταν την κάνετε, τότε… θα δείτε!

Βρήκα όλα τα σημάδια, από δικές μου και ξένες φωτογραφίες, και ακούγοντας μια καταπληκτική αφήγηση ενός εμπνευσμένου ξεναγού σας τα παρουσιάζω, βήμα βήμα:

Το Ορος των Ελαιών

Βρίσκεται ανάμεσα στην Ιερουσαλήμ και την αρχαία Βηθανία, στη μουσουλμανική τώρα, περιοχή. Ο Χριστός, πήγαινε συχνά εκεί για να αποσυρθεί και να προσευχηθεί. Είναι ένα βουνό με παμπάλαια ελαιόδεντρα στους πρόποδες του οποίου βρίσκεται ο Κήπος της Γεσθημανή που στα αραμαϊκά σημαίνει «ελαιοτριβείο». Εκεί άρχισε το μαρτύριο του Ιησού.

Ο Κήπος της Γεσθημανή – Η Προδοσία

Είναι ένα περιβόλι με ελιές, συκιές και ροδιές. Τα δέντρα του κήπου, παρότι η περιοχή κάηκε συθέμελα πολλές φορές, χρονολογούνται από πολύ παλιά, οκτώ μάλιστα ελαιόδεντρα έχουν ρίζες από την εποχή του Χριστού!

Εχει γίνει λοιπόν ο Μυστικός Δείπνος του Χριστού με τους μαθητές του, τους έχει προειδοποιήσει ότι κάποιος από αυτούς θα τον προδώσει και προβαίνει στην πρώτη Κοινωνία το μυστήριο δηλαδή της μετουσιώσεως του άρτου και του οίνου σε σώμα και αίμα του.

Κατόπιν πάνε όλοι μαζί στον κήπο της Γεσθημανή. Ο Ιησούς, αφήνει τους μαθητές του στην πόρτα λέγοντας, να τον περιμένουν να προετοιμαστεί και να έχουν τον νου τους. Εκεί ο ίδιος βιώνει όλα τα ανθρώπινα. Νοιώθει μεγάλη αγωνία και ταραχή, ζητά από τον πατέρα του αν μπορεί να μην του δώσει να πιει αυτό το πικρό ποτήρι, του λέει πως η ψυχή του είναι περίλυπη και ταραγμένη.

Βγαίνει δυο τρεις φορές να δει τι γίνονται οι μαθητές του και τους βρίσκει όλους να κοιμούνται! Το κακό τους κυκλώνει από παντού και η Ανθρωπότητα κοιμάται! Αγωνία και ταραχή.

«Μα καλά, ούτε μια ώρα δεν μπορείτε να ξαγρυπνήσετε μαζί μου;» τους λέει συγκλονισμένος. Εκείνος θα θυσιαστεί για όλους. «Δεν υπάρχει μεγαλύτερη αγάπη, από το να θυσιαστεί κανείς για αυτούς που αγαπά», διαβάζουμε στον Απόστολο Ιωάννη.

Μετά από λίγο η ησυχία τελειώνε. Εμφανίζεται ο Ιούδας με φανούς και λαμπάδες οδηγώντας μεγάλο όχλο Γραμματέων και Φαρισαίων και προδίδει τον Ιησού με ένα φιλί.

Ο Ιησούς συλλαμβάνεται και δρόμος για τον Γολγοθά έχει αρχίσει:

O Πρώτος Σταθμός – Το Πραιτώριο. Ο Ναός της Φραγγέλωσης

Ο Χριστός οδηγείται δεμένος πισθάγκωνα στον Πόντιο Πιλάτο για να δικαστεί.

Κι εκεί λαμβάνουν χώρα δύο συγκλονιστικά γεγονότα για τα οποία ο Ιησούς μας ενημερώνει. Λέει, «εδώ, κάποιος που δεν έχει την άδεια να με κρίνει, θα με κρίνει!» Και δείχνει εμφατικά ότι του δίνει ο ίδιος την άδεια να τον κρίνει!

Ο Πιλάτος, φάσκει κι αντιφάσκει: Καταλαβαίνει την αθωότητα του Ιησού και πλένει τα χέρια του μέσα στην λεκάνη αποποιόυμενος την ευθύνη, την οποία ρίχνει στο εβραϊκό ιερατείο.

Από την άλλη όμως, δίνει την εντολή σε έναν Ρωμαίο στρατιώτη να μαστιγώσει τον Ιησού με το φοβερό και τρομερό φραγγέλιο και να τον χαστουκίσει στο πρόσωπο!

Ο Ναός της Φραγγέλωσης, είναι στα χέρια της Καθολικής Εκκλησίας. Η είσοδός του έχει το σχήμα του αγκάθινου στεφανιού που φόρεσαν στον Χριστό. Μέσα σώζεται μέρος της στήλης στην οποία έδεσαν και μαστίγωσαν τον Χριστό.

O Δεύτερος Σταθμός – Ο Ναός της Καταδίκης

Ο Ιησούς μαστιγώνεται, σπρώχνεται, γελοιοποιείται, φτύνεται και χλευάζεται από τους στρατιώτες, οι του φορούν κόκκινο βασιλικό μανδύα και ένα αγκάθινο στεφάνι για κορώνα. Στο σημείο υπάρχει και η αψίδα του Acce Homo. Ιδε ο Ανθρωπος…

Ο Τρίτος Σταθμός – Η Αρση του Σταυρού

Μετά την καταδίκη με τις φωνές του κόσμου και την αμέτοχη κατάφαση του Πιλάτου, οι Ρωμαίοι στρατιώτες δίνουν έναν πολύ βαρύ σταυρό στον Ιησού να τον κουβαλήσει ως το σημείο που θα τον σταυρώσουν. Ο Ιησούς λυγίζει από το βάρος και πέφτει.

Ακόμη ένα σημάδι προς τους ανθρώπους της Ιερουσαλήμ να κάνουν κάτι. Να αλλάξουν στάση. Θα έρθει κανείς να βοηθήσει; Θα φωνάξει πως αυτό είναι άδικο; Ακόμη κι εκείνοι που συγκινούνται από το θέαμα, δεν κάνουν τίποτα. Ο Ιησούς σηκώνεται, παίρνει πάλι στον σταυρό του και συνεχίζει.

Τεταρτος Σταθμός - Ο Χριστός συναντά τη μητέρα του

Λίγο πιο κάτω η Μαρία, η οποία έχει μάθει τα ακατανόητα νέα τρέχει να τον συναντήσει. Βλέπει το σπλάχνο της, τον γιο της τον μοναδικό, γεμάτο αίματα, καταπονημένο, μαστιγωμένο, με δυσκολία να στηρίζεται στα πόδια του. Την κοιτάζει και εκείνη λιποθυμά και καταρρέει στη μέση του δρόμου.

Εκεί υπάρχει το αρμένικο εκκλησάκι αφιερωμένο στην μητέρα του Χριστού. Σε καποιο σημείο μάλιστα έχει και δυο αποτυπώματα από σανδάλια, που ο θρύλος λέει ότι είναι της Παναγίας που στήλωσε τα πόδια της μόλις είδε το παιδί της να υποφέρει.

Πέμπτος Σταθμός - Το σπίτι του Σίμωνα

Στην μουσουλμανική αγορά βρίσκεται το σπίτι του Ιουδαίου Σίμωνα του Κρηναίου. Ο Χριστός παραπατάει από το βάρος, το πλήθος κοιτάζει αμίλητο κι εκείνοι που λυπούνται δεν κάνουν τίποτα. Ο Σίμωνας βγαίνει από την πόρτα του σπιτιού του και παίρνει τον σταυρό από τους ώμους του Ιησού, βοηθώντας τον να τον κουβαλήσει. Σε άλλα σημεία λέγεται πως υποχρεώθηκε από κάποιον Ρωμαίο στρατιώτη να βοηθήσει.

Στο σημείο που ο Χριστός λυγίζει και ακουμπάει στον τοίχο αφήνοντας το αποτύπωμα της παλάμης του πηγαίνουν οι προσκυνητές και ακουμπούν επίσης το χέρι τους, ή ένα σταυρουδάκι για να πάρουν δύναμη και Χάρη.

Εκτος Σταθμός – Το σπιτι της Βερονίκης

Μια Ιουδαία γυναίκα, η Βερονίκη, βλέποντας τον κάθιδρο και ταλαιπωρημένο Ιησού τον συμπόνεσε και του έριξε ένα μεταξωτό μαντήλι για να σκουπίσει τον ιδρώτα του. Στο μαντήλι αυτό το οποίο τώρα φυλάσσεται στη Ρώμη, αποτυπώθηκε η μορφή του προσώπου του. Στο σημείο του γεγονότος χτίστηκε η εκκλησία της Αγίας Βερονίκης.

Εβδομος σταθμός - ο Ιησούς πέφτρι για δεύτερη φορά

Εξουθενωμένος πέφτει κάτω για μια ακόμη φορά. Δίνει έτσι ένα ακόμη μήνυμα στους ανθρώπους της Ιερουσαλήμ, να κάνουν κάτι, να σταματήσουν το κακό, να ενεργήσουν, να αλλάξουν τη στάση τους, να ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣΟΥΝ. Κανείς όμως δεν κάνει τίποτα. Αλλος από αδιαφορία, άλλος από φόβο, άλλος από ατολμία δεν επεμβαίνει κανείς κι ας το θέλουν μέσα τους. Ο Ιησούς τους κοιτάζει στα μάτια.

Ογδοος Σταθμός - Ο Χριστός παρηγορεί τις γυναίκες της Ιερουσαλήμ

Στον όγδοο σταθμό, ο Ιησούς, όπως αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του Λουκά, συναντά πολλές γυναίκες και παιδιά που με θάρρος θρηνούν και οδύρονται για αυτόν δημόσια. «Μην κλαίτε για μένα. Να κλαίτε για εσάς και τα παιδιά σας» τους λέει και αυτή η ρήση είναι ίσως μία από τις συγκλονιστικότερες.

Ένατος σταθμός - Ο Ιησούς λυγιζει για τρίτη φορά

Και πάλι προσπαθεί να δώσει μήνυμα στον κόσμο να ξεσηκωθεί. Να αλλάξει. Να πάρει τη μοίρα του στα χέρια του. Και πάλι τίποτα. Η ανθρωπότητα φοβάται. Η ανθρωπότητα είναι σε λήθαργο. Σηκώνεται και συνεχίζει λυπημένος.

Ο Σταθμός αυτός βρίσκεται στην είσοδο του Κοπτικού Αρμένικου Μοναστηριού και της Ορθόδοξης Μονής της Αιθιοπίας.

Δεκατος Σταθμός - Ο Ιησούς απογυμνώνεται από τα ιμάτιά του

Στον τελευταίο εξωτερικό σταθμό, σκίζουν τα ρούχα του Ιησού και τον απογυμνώνουν για να τον σταυρώσουν.

Οι 4 τελευταίοι σταθμοί βρίσκονται μέσα στον Ναό της Αναστάσεως, όπου η Αγία Ελένη, μετά από Θεία Αποκάλυψη βρήκε τα σημεία και έχτισε έναν υπέρλαμπρο ναό για να τα περιβάλλει.

Ενδέκατος Σταθμός - Ο Ιησούς στον σταυρό

Στο σημείο αυτό του λόφου Γολγοθά, αφού έχουν καρφώσει τον Ιησού πάνω στον σταυρό του, τον ανυψώνουν αφήνοντάς τον να πεθάνει από εξάντληση και δίψα.

Το μήνυμα του κάθετου ξυλου, της άμεσης επικοινωνίας με το Θείο, διακόπτεται από το οριζόντιο, το ανθρώπινο.

Δωδέκατος Σταθμός - Ο Ιησούς παραδίδει το πνεύμα

Στο ίδιο σημείο, λίγο πιο ψηλά είναι ο δωδέκατος σταθμός, που σηματοδοτεί το μέρος όπου ο Ιησούς παραδίδει το πνεύμα του, λέγοντας «Τετέλεσθαι». (Τετέλεσθαι κι όλα ετοιμάζονται να αρχίσουν, μια και το τέλος, δεν είναι τίποτα άλλο παρά ο Σκοπός. Κι όταν επιτελεσθεί, αρχίζει ένας καινούργιος).

Δέκατος τρίτος σταθμός - Η Αποκαθήλωση

Εκεί υπάρχει μία πλάκα πάνω στην οποία ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία ξάπλωσε το νεκρό σώμα του Ιησού για να το περιποιηθεί σύμφωνα με τα έθιμα και να το κηδεύσει (κηδεία, η φροντίδα).

Δέκατος τέταρτος σταθμός – Η Ταφή

Ο νεκρός Ιησούς τοποθετείται μέσα στον Πανάγιο Τάφο ντυμένος με το σάβανό του και την πύλη κλείνει ένας μεγάλος βράχος, ο οποίος μάλιστα έχει διαταχθεί να φυλάσσεται για το φόβο της κλοπής του σώματος του Ιησού και της δημιουργίας ανταρσίας και επανάστασης. Μάταια.

Η Ανάσταση είναι η Επανάσταση.

Χριστός Ανέστη.

~Διαβάστηκε / κοινοποιήθηκε 479 φορές~
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Share on pinterest

Επιτρέπεται η κοινοποίηση του άρθρου στα κοινωνικά δίκτυα μέσω των ενεργών συνδέσμων. Προκειμένου για αναδημοσίευση (αντιγραφή δηλαδή του κειμένου) παρακαλώ ζητήστε πρώτα την άδεια από τον/την συγγραφέα/συντάκτη, παραθέτοντας απαραίτητα όνομα, πηγή και ενεργό σύνδεσμο προς την σελίδα. Τροποποιήσεις στα κείμενα, δεν επιτρέπονται.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕ TO FACEBOOK ΠΡΟΦΙΛ ΣΑΣ
Στιγμιότυπο από το σπίτι του Κολοκοτρώνη και το άγαλμα με το γκράφιτυ

Βοήθα Γέρο!

Αυτό το υπνομυθιστόρημα, Θέλει το χρόνο του. Διαβάζεται λίγο πριν τον ύπνο. Ο αναγνώστης θα αποφασίσει κατά πόσο αποτελεί προϊόν ζωηρής φαντασίας ή ζοφερής πραγματικότητας…

Διαβάστε περισσότερα »